utorok 17. októbra 2017

Časberúce knihy

Budík... a zasa je po sne. Zaspato vstávam, zložím nohy z postele a prstami sa snažím nahmatať večer odhodené papuče. Stále zatvorené oči nabudzujú pocit, že ten budík bol len sen. Nakoniec ma " Mamkaaaaa" volajúce z vedľajšej izby postaví na nohy rýchlejšie ako drncajúci budík, či chlad plaziaci sa po chodidlách, ktoré stále nenašli papuče. Papuče nepapuče, postavím sa a utekám naproti ďalšiemu bežnému dňu.

Foto: MK

 Rodinka vyprevadená, tak čo s voľným dňom. Vykuknem von a hmla usadená nad dedinkou ma zaženie späť hlbšie do domu. V obývačke sa zahľadím na kozub a v mihu sa rozhodnem, že pre vlastné dobro predsa len obetujem trošku svojho tepla, vezmem malú opálku a rýchlo vybehnem von, nabrať si trochu dreva. S patričným úlovkom sa teperím späť do domu dúfajúc, že mi od tej ťarchy neodpadnú ruky. S nadšením podpaľača založím v kozube oheň a na gauči sa zababuším do deky až do doby, než sa v izbe usalaší teplo sálajúce z kozuba. Pri čakaní sa zahľadím na police obsypané knihami. Môj cit pre financie mi bráni chodiť na nákupy bez rozmyslu, no láska ku knihám potlačí zdravý rozum akonáhle vyjde na trh kniha, ktorá ma zaujme, alebo už dlhšie čakám na jej vydanie. To sa stáva čoraz častejšie, keďže vydavateľstvá našli záľubu v nekonečnom pokračovaní úspešných kníh. A tak aj teraz hľadím na niekoľko zaujímavých kúskov, ktoré čakajú na prečítanie. Nezaváham ani chvíľku a už ma nohy nesú k ďalšiemu dobrodružstvu. Vyberám si sladkú fantazy story a než zasa zaľahnem pod deku, predvídavo dohodím do kozuba ešte pár polienok, aby som sa zahĺbením do knihy nedopracovala k vyhasnutému ohníku.

Foto: MK

 Po pár hodinách čítania a niekoľkých polienkach dreva navyše ma od pútavého čítania vyruší plačúci žalúdok. S nevôľou odložím knihu a idem do kuchyne skontrolovať svoje možnosti. Výber ma celkom poteší, a tak nad pečeným kuraťom a skvelým avokádovým šalátom, pripraveným mojou drahou polovičkou, rozjímam nad čoraz zaujímavejším  osudom hlavnej hrdinky práve rozčítanej knihy. S posledným hltom hneď vstávam, rýchlo si pripravím pressíčko s napeneným mliekom a  vychutnávajúc si vôňu kávy sa vraciam späť ku svojej knižočke. Hlt po hlte, nádych za nádychom sa s napätím prepracovávam k   nejasnému záveru. Rozuzľujúca zápletka ma vystiera do pozoru, keď tu zrazu začujem šramot z chodby. Tak som sa zahĺbila do knihy, až som prestala vnímať čas. So sebazaprením odkladám nedočítaný príbeh a roztváram náruč svojim dvom klbkám radosti bežiacim mi v ústrety.


Ostáva vo mne vďačnosť za Gutenberga a jeho šikovné ruky, za Tolkiena, Rothfussa, Massovú a ich predstavivosť, za Archerove pútavé poňatie obyčajného života, za Ďuríčkovú, Rowlingovú a Webbovú, za to že uviedli moje deti do sveta kníh. Za mnohých, mnohých ďalších, ktorí neváhali a dali svoj príbeh na papier, čím sa dostali nielen na naše poličky, ale aj do našich sŕdc.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

3 Odhalenie

Paradoxne som sa zobudila na ticho. Uvedomovala som si, že som stále v obývačke na gauči. Otočila som sa a narazila som do ocka. „Ahoj, sp...